onsdag 29 juni 2011

Sega kakan

I afton har jag sysselsatt mig med att bland annat umgås med alltid vackra Anna2 och kakbakning till fredagsfikat. Kakan jag bakade är den första av två jag tänker baka. Dagens kaka blir med hallon och den imorrn ska bli med björnbär. Vi blir många på fredag så...MASSA kakor ska det bli! :D

Första gången jag åt kakan som kallas för Sega kakan var då jag gick i 1an i grundskolan hemma hos min dagmamma. Omnomnom! Jag hade för mig att jag hade receptet hemma, men hittade det tyvärr inte men tack vare Google så hittade jag ett annat recept på alltforforaldrar.se som är följande (med viss modifikation a la Annqa):

Innan ni läser vidare vill jag bara tala om att min kaka blev så sjukt god! Damn!

Sega kakan (långpanna)
Botten
150 g smör/margarin 
4 ägg
5 dl socker
2 tsk vanilla eller 4 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Fyllning
3-4 dl bär (i detta fallet hallon)
Smultopp
100g smör eller margarin
2 msk socker
4 dl havregryn


Hur
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smörj formen och bröa med mannagryn (helst) eller ströbröd
3. Smält smöret till bottnen
4. Blanda ägg, socker, vanila lätt och rör i smöret och mjölet försiktigt. Det skall inte vispas, bara röras ihop.
5. Häll smeten i formen, och grädda i 20 minuter.
6. Smält under tiden smöret till smultoppen, och blanda i socker och havregryn. Den är lättare att fördela om den får stå och svalna en stund medan kakan gräddas.
7. Mosa bären och bred ut dem över kakan och fördela smultäcket ovanpå
8. Grädda i ytterligare 10 minuter.



Lovar att jag tar en bättre bild på morgondagens skapelse. 

1 kommentar:

Loriel sa...

När får jag smaka?? =P